top of page
Etsi

Hotellien dynaaminen hinnoittelu selkokielellä

  • 13.3.
  • 3 min käytetty lukemiseen

Päivitetty: 9.4.

Dynaaminen hinnoittelu kuulostaa monen korvaan siltä, että pitää olla iso hotelli, kallis järjestelmä ja joku joka tuijottaa numeroita aamusta iltaan. Todellisuudessa dynaaminen hinnoittelu on paljon arkisempi juttu.


Se tarkoittaa sitä, että hinta elää tilanteen mukaan. Kun kysyntää on paljon, hinta nousee. Kun kysyntää on vähän, hinta joustaa. Ei paniikissa, vaan hallitusti.



Moni pieni majoitusyritys hinnoittelee edelleen niin, että on yksi perushinta ja ehkä pari sesonkia. Se toimii niin kauan kuin kaikki on tasaista. Mutta käytännössä kysyntä ei ole tasaista koskaan. Siksi dynaaminen hinnoittelu on monelle se seuraava askel, jolla saadaan parempi ote arjesta ja samalla parempi tulos.


Tässä blogissa käymme läpi, mitä dynaaminen hinnoittelu oikeasti tarkoittaa, miten sen voi aloittaa kevyesti ja milloin kannattaa ottaa järjestelmä avuksi.


Mitä dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa


Ajattele hinnoittelua vähän kuin valokatkaisijaa. Jos se on aina joko päällä tai pois, ei ole juurikaan joustovaraa. Dynaamisessa hinnoittelussa on enemmän säätöä, mutta se säätö ei tarkoita sekoilua. Se tarkoittaa, että sinulla on muutama selkeä taso ja selkeä tapa liikkua niiden välillä.


Kun varaukset tulevat sisään helposti ja kalenteri täyttyy nopeasti, hinnan pitää reagoida ylöspäin. Kun taas varaukset eivät liiku, hinta voi joustaa, mutta jousto tehdään fiksusti ja ajoissa.


Iso ero on siinä, että et odota viimeiseen viikkoon ja sitten alenna kaikkea. Sen sijaan huomaat tilanteen aiemmin ja teet pienen korjauksen.


Mitä dynaaminen hinnoittelu ei tarkoita


Dynaaminen hinnoittelu ei tarkoita sitä, että hinnat pomppivat koko ajan ja asiakas kokee sen epäreiluksi. Jos hinnoittelu näyttää arpapeliltä, ongelma ei ole dynaamisuus vaan se, että säännöt puuttuvat.


Se ei myöskään tarkoita sitä, että sinulla pitäisi olla kymmeniä hintatasoja. Pienelle majoitukselle riittää usein kolme tai neljä selkeää tasoa, kunhan niiden käyttö on johdonmukaista.


Dynaaminen hinnoittelu ei myöskään tarkoita, että aina nostetaan. Se tarkoittaa myös sitä, että uskallat joustaa silloin kun se on järkevää. Muuten käy niin, että pidät hinnan turhan korkealla hiljaisena aikana ja tyhjät yöt jäävät myymättä.


Miksi dynaaminen hinnoittelu kannattaa pienellekin


Pienessä majoituksessa yksi viikonloppu voi ratkaista koko kuukauden fiiliksen. Jos myyt tapahtumaviikonlopun liian halvalla, se harmittaa pitkään. Jos taas hinnoittelet arkipäivät liian kovaksi, kalenteri jää tyhjäksi ja alat helposti säätää liian myöhään.



Dynaaminen hinnoittelu tuo tähän rauhaa. Kun sinulla on tapa seurata tilannetta ja reagoida, et tee päätöksiä paniikissa. Päätökset ovat pieniä, mutta ne tehdään ajoissa.

Se myös vähentää sitä tunnetta, että hinnoittelu on pelkkää arvailua. Sinulla on malli, jota noudatat. Ja jos malli ei toimi, sitä voi parantaa.


Miten aloitat kevyesti ilman järjestelmää


Jos haluat päästä alkuun mahdollisimman helposti, tee ensin yksi asia. Jaa hinnat vähintään arkeen ja viikonloppuun. Moni huomaa jo tästä, että hinnoittelu alkaa ohjautua paremmin.


Seuraavaksi lisää yksi selkeä sesonkitaso niille jaksoille, jotka täyttyvät muutenkin. Tämä on usein juuri se kohta, jossa raha jää pöydälle koska hinnat eivät nouse vaikka kysyntä kasvaa.


Sitten tarvitset yhden rutiinin. Katso kerran viikossa seuraavat neljä viikkoa. Älä katso vain tätä viikkoa, koska silloin olet jo myöhässä. Katso, mitkä päivät näyttävät täyttyvän nopeasti ja mitkä laahaavat. Jos jokin viikonloppu täyttyy normaalia nopeammin, nosta hieman. Jos jokin arki näyttää olevan selvästi jäljessä, jousta vähän, mutta älä mene liian pitkälle.


Tärkeää on, että päätät etukäteen, milloin nostat ja milloin joustat. Kun sääntö on olemassa, sinun ei tarvitse tehdä päätöstä tunteella joka kerta.


Yksi yleinen virhe


Yksi yleinen virhe on se, että kaikki keskittyy pelkkään hintaan. Mutta asiakkaalle tärkeää on myös se, mitä hinta sisältää. Jos nostat hintaa, mieti samalla, onko tarjolla selkeä arvo. Jos taas joustat hintaa, mieti, joustatko väärässä kohdassa.



Joskus parempi ratkaisu on tehdä pieni paketti tai lisäetu, eikä vain pudottaa hintaa. Asiakas kokee saavansa enemmän ja sinä suojaat katetta.


Milloin järjestelmä kannattaa ottaa avuksi


Järjestelmä alkaa olla järkevä, kun kanavia on useita ja hinnat pitää saada päivitettyä kaikkialle helposti. Myös silloin kun haluat huomioida useampia asioita samaan aikaan, kuten varausten vauhdin, sesongin ja kilpailutilanteen, käsin tekeminen alkaa käydä raskaaksi.


Mutta järjestelmä ei korvaa ajattelua. Se toimii parhaiten, kun sinulla on jo selkeä malli. Siksi moni pieni toimija hyötyy siitä, että ensin tehdään hinnoittelun peruslogiikka kuntoon ja sitten vasta automatisoidaan.


Lopuksi


Dynaaminen hinnoittelu ei ole rakettitiedettä. Se on tapa reagoida tilanteeseen ajoissa ja hallitusti. Pienelle majoitukselle se on usein nopein tapa parantaa tulosta ilman että tarvitsee kasvattaa työmäärää.


Juuri tällaisissa asioissa 1solutionhub voi auttaa sinua. Jos haluat, katsotaan yhdessä teille sopiva aloitusmalli, sellainen joka on helppo pitää yllä arjessa.

 
 
bottom of page